Izdanje

Međučin

René Clair Entr'acte, FR, 1924, 22', 35 mm

Prvotno prikazan između dva čina nove opere Francisa Picabie, Relâche, Entr'acte je bio prvo zajedničko djelo pariškog dadaističkog kruga, labava saveza umjetnika posvećenih filozofiji satiričnih javnih događaja i estetskom eksperimentiranju. Redatelj René Clair htio je iskoristiti svoj rad kako bi pronašao “čisti film”, specifični umjetnički vokabular koji bi otkrio bit medija. Entr'acte je neka vrsta piknika dadaističke družine; Marcel Duchamp i Man Ray igraju šah, Erik Satie i Picabia pucaju iz topa, a cijela skupina jurca u ubrzanoj snimci pogrebne povorke. Clairova sintaksa besmislenih slika opire se analizi. Zašto bi netko napravio toliko preobrazbi u filmu – balerine u bradata muškarca, čovjeka bez nogu koji iznenada dobiva sposobnost kretanja? Dadaisti su vidjeli priliku napasti tradicionalne narativne istine u filmu - ismijati “lik”, “ambijent” i “radnju” kao buržujske konvencije, uništiti uzročnost uporabom prirodnog dinamizma filmskog medija kako bi oborili konvencionalne aristotelovske pojmove vremena i prostora. Čineći to, znali su da bi mogli dovesti u pitanje ideološke temelje starog doba koji su toliko voljeli dobro izgrađenu priču. U načinu na koji društvo samo sebi pripovijeda priče možemo prepoznati njegova najdublja uvjerenja. Godine 1924. dadaisti su u filmu Entr'acte izašli na ulice i krovove kako bi se tim uvjerenjima nasmijali u lice. (Donald Faulkner, NYS Writers Institute)

Pet 30/9 Kino SC 18:00