Anđeo
Patrick Bokanowski L'Ange, FR, 1982, 70', 35 mmTijekom sedamdeset minuta Anđeo gledatelji vide niz različitih sekvenci raspoređenih uzduž više mitskog nego stvarnog stubišta. Na početku filma mačevalac napada lutku koja visi sa stropa u praznoj sobi. Mačuje se, sjeda na stolicu, opet napada mačem: njegovi su pokreti snimljeni na način između igranog filma i fotografije. Slikovnost Bokanowskog povremeno podsjeća na kronofotografiju Étiennea-Julesa Mareya. Gore, više uz stepenice nađemo se u sobi gdje kućna pomoćnica stalno iznova donosi vrč mlijeka muškarcu bez ruku, a kasnije smo u sobi s filmskim projektorom uperenim u nas. U sekvenci koja podsjeća na Mélièsa i ranog Chaplina muškarac se zabavlja u kadi i zatim ustaje, oblači se (snimano unazad) te odlazi na posao. Najrazrađeniji dio filma događa se u knjižnici u kojoj užurbano radi devet identičnih knjižničara u koreografiranom, lagano ubrzanom pokretu. Kad knjižničari završe s poslom, vidimo ih u panoramskom kadru kako utrčavaju u naizgled dvodimenzionalni prostor prema goloj ženi zarobljenoj u kutiji u koju provaljuju s balvanom. Zatim se ponovno nađemo u sobi s projektorom gdje vidimo umjetnika i modela u dvodimenzionalnoj kompoziciji, ali kad se oboje pokrenu, razotkriva se da je taj “očigledno” ravni prostor trodimenzionalan. Vizualno zapanjujući odlomak projiciranog svjetla koje se odbija od niza ogledala predstavlja završnu sekvencu; bića na golemom stubištu snimljena odozdo koja izgledaju kao da se uspinju prema nekom višem carstvu. Bokanowskijeve dosljedno karakteristične vizuale prati glazba koju je skladala njegova supruga i suradnica Michèle Bokanowski. Poput R. Wieneova Kabineta dr. Caligarija (1919) i Anđeo stvara svijet koji se vizualno prilično razlikuje od onoga što smatramo “stvarnošću”, dajući pritom široki spektar implicitnih referencija na stvarnost i na povijest reprezentacije njezinih razina koje leže ispod i iznad konvencionalnih površina stvari.
Čet 27/9 Kino SC 23:00