Raw Data: The Origins of Digital Film
Sirovi podaci predstavljaju raznolik izbor eksperimentalnih audiovizualnih radova koji se isključivo bave vjerojatnostima digitalne obrade slike. Od DCT:SYPHONING (2017.) Rose Menkman, koji osvještava ekologiju složenosti kompresije, do Semiconductorova Vrijeme izvan mjesta (2007.), koji se poigrava simultanim iskustvom zgušnjavanja vremena. Povijesni projekti poput 3 umjetnika uživo na slow-scan TV-u (1980.) prikazuju rane eksperimente s računalnim mrežama i prijenosom slike, dok nedavni radovi poput 10 megabajta memorije (2021.) Markusa Maichera promišljaju utjecaj digitalne pohrane i rezolucije. Kombiniranjem različitih tehnika i koncepata Sirovi podaci pruža uvid u održivi razvoj tehnika digitalne obrade slike i kako su ih umjetnici istraživali tijekom proteklih desetljeća.
Program se posebno fokusira na to kako umjetnici stupaju u odnos s novim tehnologijama – tehnologijama koje su često još uvijek u eksperimentalnoj fazi i stoga ne funkcioniraju uvijek kako je predviđeno. Upravo taj „nedovršeni karakter ili nestabilnost“ stvara plodno tlo za umjetnička istraživanja. Upečatljiv primjer toga je ReMI-jev rad Belchic QE, klasik unutar glitch žanra. U tom videu pogreške u digitalnim sustavima nisu nemoguće ili skrivene, već se traže i uvećavaju. Rezultat je estetika u kojoj se pohrana, formacija i šum prihvaćaju i upotrebljavaju kao izražajna sredstva.
Osim toga, u radu Basa van Koolwijka i Joosta Rekvelda digitalna programska okruženja ne koriste se samo kao tehnički alati, već kao autonomni mediji koji generiraju vlastiti apstraktni vizualni jezik. U svojim audiovizualnim kompozicijama Van Koolwijk istražuje odnos između slike i zvuka, a podaci se izravno prevode u vizualne i slušne impulse. Rekveldov pristup inspiriran je ranom poviješću znanosti i tehnologije te gradi sustave koji oživljavaju složene principe matematike i fizike u pokretnoj svjetlosti. Njihov rad potiče na razmišljanje o granicama između čovjeka i stroja, između kontrole i autonomije, između umjetnosti i kôda. Poseban je klasik iz LI-MA-ine video arhive 3 umjetnika uživo na slow-scan TV-u, gotovo komična, ali istovremeno vizionarska snimka međunarodnog umjetničkog projekta u kojem su umjetnici eksperimentirali sa slanjem televizijskih slika preko sporog i nezgrapnog analognog sustava. Nespretna komunikacija, sporo komponiranje slike i tehnička ograničenja medija postala su dio samoga rada. Prihvaćanjem tih ograničenja stvara se prostor za razigranost, bežične veze i nove načine suradnje na daljinu – davno prije nego što je internet postao dio svakodnevnice.
Ovim programom želim pokazati da uvijek postoje alternativni putevi unutar digitalne vizualne kulture. Unatoč sve većoj standardizaciji i homogenizaciji digitalnih medija, i dalje je moguće – pa čak i nužno – razmišljati izvan okvira. Eksperimentirajući s postojećim digitalnim standardima i od njih odstupajući, umjetnici otvaraju nove perspektive prema tehnologiji i stvaraju prostor za maštu, čuđenje i kritičku refleksiju. Zbog toga ovaj program nije samo oda pionirskom radu prošlosti, već i apel za kontinuiranu važnost digitalnog eksperimenta.
Martijn van Boven
Program je realiziran u suradnji s European Short Film Networkom
Čet 25/9 Kino Kinoteka 14:00