18. FESTIVAL 25 FPS: Postpandemijske fantazije i povratak ljubavi

Osamnaesto izdanje 25 FPS Internacionalnog festivala eksperimentalnog filma i videa održat će se od 21. do 24. rujna 2022. na novoj lokaciji u Zagrebu – kinu Kinoteka (Kordunska 1) te 27. i 28. rujna u Art-kinu u Rijeci. U šest programskih cjelina bit će prikazano 26 filmova iz cijelog svijeta koje povezuje želja za inovacijom i istraživanjem novih mogućnosti filmskoga jezika.

Postpandemijski svijet i povratak ljubavi

„Dvije godine pandemije, lockdowna i ostalih nedaća koje su pogodile svijet napravile su definitivni proboj u područje eksperimentalnog filma. U predselekciji vidjeli smo brojne radove koji sadašnjost i aktualne fenomene izražavaju kodovima distopije i SF-a. Još više iznenadio nas je broj filmova koji se bave emocijama – ljubavi, romantikom, seksualnošću i erotikom. Ove teme nisu strane fimskoj avangardi, no dosad ih nismo vidjeli u ovolikom broju. Mnogi od njih našli su svoje mjesto u ovogodišnjoj selekciji, pa možemo reći da će ovo biti dosad najromantičnije izdanje 25 FPS-a“, izjavili su selektori festivala Marina Kožul, Mario Kozina i Tena Trstenjak.

U selekciji ćemo vidjeti Potrebe obične predanosti, novi film prošlogodišnje dobitnice Grand prixa Eve Giolo, u kojem se pozabavila odnosom majčinstva i kreativnosti. Među laureatima prethodnih izdanja vraćaju se i audiovizualni tim Ojoboca s Andrewom Kimom, koji u Instant-životu donose novi komad celuloidne spekulativne fikcije, dok Elisabeth Subrin u Maria Schneider, 1983. kroz rekonstrukciju intervjua iz naslova stvara moćnu kritiku položaja žena u filmskoj industriji i medijima.

Među autorima koji će se tek predstaviti zagrebačkoj publici ističu se Sarah Lansley, koja je u Kako želim provesti ostatak svoje reproduktivne dobi ponudila osebujan pogled na Prljavi ples i način na koji hollywoodski filmovi oblikuju naša očekivanja od ljubavi te Prvi put Nicolaasa Schmita, warholovsku romantiču komediju koja je osvojila posebno priznanje u Locarnu.

U konkurenciji se nalaze i tri hrvatska naslova: Crvenoj, boji žarene zemlje multimedijskog umjetnika Nike Pećarine, zatim Null Cone istaknutog umjetnika domaće eksperimentalne scene Vladislava Kneževića te Mjesta koja ćemo disati nagrađivanog autora Davora Sanvincentija.

Eklekticizam na domaćoj eksperimentalnoj sceni 

Sveobuhvatniji presjek trendova na hrvatskoj eksperimentalnoj sceni nude Refleksi. Ovaj program uključuje radove već etabliranih autorica i autora kao što su Žene minorne spekulacije Nicole Hewitt i Tvornica filmova Silvestra Kolbasa, a predstavlja i mlade glasove domaće kinoklubaške, likovne i akademske scene, koji su u nizu domišljatih, originalnih i šarmantnih radova pokazali da je avangardni duh u hrvatskoj kinematografiji i dalje vrlo živ.

Nagrade Festivala 25 FPS

O Grand prixu ovogodišnjeg 25 FPS-a odlučivat će žiri u sastavu autorice i montažerke Hrvoslave Brkušić, nezavisne kustosice Marte Baradić i animatora i glazbenika Marka Meštrovića. Filmovi iz konkurencije natječu se i za Nagradu publike, a hrvatski filmovi u programu imaju priliku osvojiti Nagradu Green DCP, koju dodjeljuje Udruga za audiovizualna istraživanja 25 FPS.

Ulaz na sve projekcije i programe festivala je slobodan.

FOTO: Maria Schneider, 1983., Instant-život, Kako želim provesti ostatak svoje reproduktivne dobi, Mjesta koja ćemo disati