19. FESTIVAL 25 FPS: Odnos dokolice i rada u fokusu natjecateljskog programa

Od 27. do 30. rujna 2023. u zagrebačkom kinu Kinoteka te 4. i 5. listopada u riječkom Art-kinu održat će se 19. izdanje Festivala eksperimentalnog filma i videa 25 FPS. U četiri festivalska dana prikazat će se ukupno 27 filmova u natjecateljskom programu koji na mijene društva i filmskog medija donose specifične perspektive.

Godina odmora, oproštaja i materijalnog filma

„Svake godine svjedočimo porastu broja filmova koji na sve kompleksnije načine istražuju posljedice epidemije, lockdowna i nagle digitalizacije društva na ljudsku intimu, strukturu rada i slobodnog vremena. Mnogo se filmova dotiče i oproštaja, bilo od bliskih osoba, ustaljenih izričaja ili kulturnog nasljeđa, kao i potragom za prostorom za osobnu i umjetničku transformaciju. Godina je specifična i po tome što smo među prijavljenim i odabranim naslovima imali veliki broj hibridnih ostvarenja različitih tehnika i postupaka, a svjedočili smo i porastu tradicionalnih materijalnih i strukturalnih filmova, prava raskoš eksperimentalnog filma“, izjavili su selektori festivala Marina Kožul, Mario Kozina i Tena Trstenjak.

Prvi konkurentski program ovogodišnjeg izdanja otvorit će novi film „pseudomarksističke medijske gerile“ i dobitnika Grand prixa na 16. festivalskom izdanju Total Refusal, Iz pozadine, koji daje etnografsku perspektivu na proširenu stvarnost neigrivih likova. U selekciju je ušao i Lawrence Abu Hamdan (dobitnik Nagrade publike na izdanju 2017.) sa svojim filmom o propusnim granicama i neprobojnim zakonima, 45. paralela te dobitnica Nagrade Green DCP 2019., Sara Jurinčić s istančanom Valerijom, filmom o ženskim ritualima i grobovima, te otoku bez muškaraca.

Konkurencija donosi film američke umjetnice Deborah Stratman, koju smo 2016. imali prilike ugostiti u žiriju, Ono što preostaje. Riječ je o impozantnom radu o geobiosferi, kamenu kao arhivskom materijalu i filmu kao sjecištu izražajnih mogućnosti.

Tu je i niz opojnih vizija kojima će se nova imena predstaviti zagrebačkoj publici, a među njima se posebno ističu Anđeo forme Rushnana Jaleela koji stapanjem prizora iz raznih izvora gledatelja navodi kroz nepregledne krajolike, fantazmagorična Ekstaza Mattija Harjua o životu malog otoka u najmračnije doba godine, te svjetlosno mu suprotstavljen film Yannicka Mosimanna, Sunčeve pjege, analognu poemu o naličjima zubatog sunca.

Za Grand Prix se natječu još dvije hrvatske produkcije, modularna minijatura Evanescence multimedijske umjetnice Mare Šuljak i inventivni film Mire Manojlovića koji od nekoliko sekundi vrpce izvodi pravi akcijski film, Pravilo br. 5: Pomno pratite svog čovjeka.

Razglednice svijeta s domaće scene

Ovogodišnji presjek hrvatskog eksperimentalnog filma Refleksi vodi nas u tri različita smjera: s Anom Bilankov odlazimo u sinajsku pustinju u Egiptu (Dohvatiti Sunce: El Shatt), s Darkom Fritzom u model neostvarenog utopijskog naselja (Zamišljene budućnosti: Turizam), te s Anom Buljan u paške, dugootočke i ine pustinje (Sve što nije pustinja ne postoji).

Nagrade Festivala 25 FPS

Žiri 19. izdanja Festivala 25 FPS čine umjetnik Marko Tadić, umjetnica i redateljica Mary Helena Clark i nezavisni filmaš, arhivist i esejističar Ross Lipman. Osim za Grand prix filmovi iz konkurencije natječu se i za Nagradu kritike (o kojoj odlučuju Barbara Gregov, Iva RosandićIvan Velisavljević kao članovi žirija kritike) te Nagradu publike, dok će jedan hrvatski film u programu osvojiti Nagradu Green DCP, koju dodjeljuje Udruga za audiovizualna istraživanja 25 FPS.

Ulaz na sve projekcije i programe festivala je slobodan uz obavezno preuzimanje besplatnih ulaznica na blagajni kina Kinoteka.

 

Foto: Nova stoljeća dolaze rijetko, coyote, Konkurencija 3