Programi žirija – fantazmagorična tama, hrana i arhiv

Tri lica u potrazi za autentičnim filmskim doživljajem – možda je najbolji način da se opiše kustoske programe članova žirija na 25 FPS-u. Žiri ove godine sačinjavaju tri individue koje orbitiraju različitim sferama filmskog djelovanja, s dosta raznovrsnim područjima interesa, ali podjednakom fascinacijom filmskim medijem da nam audio-vizualnom stimulacijom pruži nešto što nadilazi naš osjetilni sklop.

Anouk De Clercq, filmska autorica koja je programom konkurencije rasturala već tri puta do sada, predstavlja nam svoju opčinjenost arhitekturom imaginarnih ali mogućih svjetova nastalih koliko posredstvom inherentno filmskih postupaka toliko i manipulacijom hardverskih i softverskih okolnosti prilikom bilježenja materijala, kao i okolnostima u kojima promatramo filmsko djelo. Publika će tako projicirati vlastite imaginarne svjetove u mraku kinodvorane (Anouk De Clercq, Manon de Boer), doživljavati ih kroz vrckavi teror stop-animacije (Pascal Baes), naprasite galame voice-overa (John Smith) te osebujne snimateljske naprave Eliasa Heunincka koja bilježi svjetlosne odjeke od snimanih subjekata i iscrtava kartografiju od samih gradivnih elemenata digitalne slike.

Jonathan Pouthier kustos je na odjelu za film Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti u Parizu. Njegov program posvećen je prožimanju filma i kulinarstva: od veličanja i seciranja repetitivnosti žvakanja (Dick Higgins, Martha Colburn), preko filmskih iluzija putem kojih se mrtvo meso oživljava (Daniel Spoerri) a ubojito posuđe svoga kuhara lišava života (Segundo de Chomón), do prikaza kuhinje kao nezaobilaznog bojnog polja feminističke kritike (Martha Rosler, Lizzie Fitch).

Mark Toscano zaokružuje ovaj utopistički filmski triptih izborom naslova iz svoje dugogodišnje restauratorske prakse pri losanđeleskom Arhivu Američke filmske akademije, koji uključuje metamorfne klasike Stana Brakhagea, Pata O'Neilla, Chick Strand, Suzan Pitt i mnogih drugih.

Danijel Brlas