Programi žirija: istraživanje osobnih arhiva, povijesti i okrutnosti pokretnih slika

Veliki žiri 16. izdanja Festivala eksperimetnalnog filma i videa 25 FPS predstavit će se intrigantnim programima organiziranim oko tema privatnih arhiva, ženskih identiteta i procesom filmskog stvaraja, u sklopu kojih će biti prikazani radovi u rasponu od Rezultata feminizma pionirke sedme umjetnosti Alice Guy-Blaché do jednog od najhvaljenijih filmova 1990-ih, Salam Cinema Mohsena Makhmalbafa.

O pobjednicima natjecateljskog programa Festivala 25 FPS odlučivat će tročlani žiri, koji ove godine čine španjolska filmska kustosica, spisateljica i predavačica María Palacios Cruz, zatim filmska i galerijska marokansko-francuska umjetnica Randa Maroufi te hrvatski multimedijalni umjetnik Davor Sanvincenti. Svaki član žirija predstavit će se posebno kuriranim programom, kojim će gledatelje upoznati s vlastitim područjem umjetničkog i/ili profesionalnog interesa i djelovanja.

María Palacios Cruz pripremila je program Privatni životi, sastavljen od pet filmova koji se bave točkom susreta između privatnih života i javnih pripovijesti. Riječ je o naslovima koji se hvataju u koštac s obiteljskim arhivima, nađenim snimkama i dnevnicima, koje potom obrađuju iz različitih društvenih i političkih perspektiva, dotičući se pitanja identiteta i osobne emancipacije. Program sadrži klasike poput Portret Ga (1952) Margaret Tait te nove radove Lukea Fowlera (Mamine kartice, 2018) i Rebecce Jane Arthur (Sloboda: prolazan statut, 2020), koja će gostovati na festivalu.

Pitanjem osobnih sloboda u svome se programu bavi i Randa Maroufi. Njezin Izvan zidova sastoji se od sedam filmskih i galerijskih radova, od filmske pionirke Alice Guy-Blaché do suvremenih umjetnica kao što su Katia Kameli, Justine Pluvinage i Valérie Mréjen. Kroz njih istražuje nasljeđe feminizma te uloge žene u društvu, povijesti, revolucijama te samoj umjetnosti, od Francuske do zemalja Magreba.

Davor Sanvincenti predstavit će se programom Kino okrutnosti, u sklopu kojeg prikazujemo Salam Cinema, remek-djelo iranskog redatelja Mohsena Makhmalbaf iz 1995. godine, koje radikalno dovodi u pitanje naše poimanje istine i fikcije. Sam film nastao je povodom obilježavanja stote obljetnice rođenja kinematografije, kada je Makhmalbaf dao oglas u novine i sve zainteresirane pozvao na audiciju za svoj novi film. Na casting je stiglo preko stotinu potencijalnih glumaca, a situacija je gotovo eskalirala u nered. Premijerno prikazan na Filmskom festivalu u Cannesu, riječ je o jednom od najpoznatijih metafilmova, koje beskompromisno razotkriva okrutnost procesa filmskog stvaranja.

O pobjednicima u natjecateljskom programu odlučivat će i tročlani žiri kritike, koji ove godine čine filmski kritičar, sociolog i anglist Luka Antonina, zatim povjesničarka umjetnosti i kustosica Ana Kutleša iz kustoskog kolektiva BLOK te Dina Pokrajac – voditeljica Dokukina, filmska kritičarka, urednica te direktorica Subversive Film Festivala i koordinatorica Filmskih mutacija.

Svaki član velikog žirija dodijelit će jedan jednakovrijedan Grand Prix, dok će žiri kritike zajednički donijeti odluku o pobjedniku. Publika će o svojim favoritima moći odlučivati glasanjem nakon svake projekcije.

Podsjetimo, u natjecateljskom programu ovogodišnjeg 25 FPS-a bit će prikazano 29 filmova iz cijeloga svijeta, a projekcija nagrađenih filmova na rasporedu je u nedjelju, 27. rujna u 20 sati.

Više informacija o članovima žirija potražite ovdje.

Foto: Amazonke, Portret Ga, Salam Cinema